Extra contnet:

 

96073aa6 fc0a 4377 8755 e84f28e6b449

 Margo Hendriks

Ouder- en gezinstherapeut

Niets staat op zichzelf als er sprake is van bijv. autisme, adhd of andere problematiek. Dit heeft vaak weerslag op iedereen in het gezin, het systeem.
Weten dat je als ouder/opvoeder gezien en gehoord word is van groot belang voor zowel ouder als kind.
Als systeemtherapeut en vanuit ervaringsdeskundigheid, weet ik van binnenuit wat de kracht en hulp daarvan kan zijn.

Door herkenning en erkenning ontstaat er ruimte voor andere mogelijkheden en een andere blik. Hierna ontstaat er vanzelf nieuw/ander gedrag.

Voorbeelden waarbij mijn rol gewenst kan zijn:

  • Bij het ervaren van onenigheid of verschillen in de opvoeding rondom het kind wat in zorg is.
  • Hoe om te gaan met de problemen binnen de gezinssituatie.
  • Luisteren zodat jij je hart kan luchten en het over jou mag gaan en wat jij wellicht nodig hebt om er optimaal te kunnen zijn voor je kind.
  • Een gesprek met elkaar waarin iedereen gehoord kan worden en ik indien nodig optreed als ‘vertaler’ van de verschillende gevoelens bij iedereen.
  • Ondersteuning bij, staan voor je zelf, als partners en opvoeder/ouder, voorbij het oordeel, schuld, schaamte en angst.

Samen naar Zelfstandigheid biedt maatwerk die passend is voor het individu en gezin. Er word gekeken naar wat er per situatie (kind/gezin/ouder(s) nodig is en spelen hierop in. We durven buiten de gebaande paden te gaan en verder en anders te kijken en net dat stapje extra te zetten wat het verschil kan maken.
Deze werkwijze past bij wie ik ben, hoe ik werk en in het leven sta. Ik speel altijd in op de behoefte van dat moment.

Tevens ervaringsdeskundige als moeder van een zoon met autisme en dochter met adhd.

Graag bouw ik samen naar een nieuw perspectief.

Samen naar Zelfstandigheid biedt ambulante (individuele) begeleiding aan jongeren en jongvolwassenen voor wie leren en/of ontwikkelen niet (meer) vanzelfsprekend is. Ongeacht de oorzaak of beperking werken we samen toe naar stabiliteit, groei en perspectief.

Onze begeleiding vindt plaats in de vertrouwde leefomgeving van de persoon: we komen aan huis of halen iemand op. Dit zorgt voor veiligheid en rust, waardoor we effectiever kunnen toewerken naar het gewenste resultaat.

Om ontspanning en beweging op een natuurlijke manier onderdeel te maken van het traject, zetten we regelmatig sportieve of activerende activiteiten en spellen in, passend bij de persoon. Activiteiten zoals, fitness, mountainbiken, zwemmen of vissen. Dit helpt bij het reguleren van spanning, bevordert het zelfvertrouwen en maakt het werken aan doelen laagdrempeliger.

Individuele en praktische ondersteuning

  • Individuele begeleiding aan huis of op locatie
  • Ouderschapsbemiddeling en/of begeleide omgang bij echtscheiding
  • Begeleiding bij (leren) zelfstandig wonen
  • Ondersteuning bij werk, stage of dagbesteding
  • Ondersteuning bij het functioneren in groepsverband
  • Leren omgaan met structuur, regels en verwachtingen in de samenleving

Sociaal-emotionele ontwikkeling

  • Ondersteuning bij gedrags- of ontwikkelingsproblemen, zoals ADHD, ASS of een verstandelijke beperking
  • Hulp bij stemmingsproblemen zoals somberheid, depressie of wisselende emoties
  • Leren omgaan met emoties zoals boosheid, verdriet, frustratie of angst
  • Begeleiding bij het verwerken van ingrijpende gebeurtenissen (bijv. verlies, trauma, scheiding)
  • Ondersteuning bij verslavingsgevoeligheid (zoals gamen, alcohol of drugs)
  • Vergroten van zelfvertrouwen, zelfbeeld en weerbaarheid
  • Ondersteuning bij sociaal contact: gesprekken voeren, luisteren, samenvatten, gepast reageren
  • Leren hulp vragen én bieden
  • Versterken van motivatie, doorzettingsvermogen en probleemoplossend denken

Opvoeding, school en veiligheid

  • Opvoedondersteuning voor ouders en/of verzorgers
  • Ondersteuning bij schoolverzuim en motivatieproblemen
  • Signaleren en aanpakken van zorgen rondom veilig opgroeien
  • Bevorderen van communicatie tussen kind, ouders, school en/of instanties

Vaardigheden en zelfredzaamheid

  • Ondersteuning bij basisvaardigheden: lezen, schrijven, rekenen
  • Leren plannen, organiseren en nakomen van afspraken
  • Opbouwen van een dagritme en structuur
  • Aanleren van huishoudelijke vaardigheden: schoonmaken, koken, wassen, bed opmaken, boodschappen doen
  • Omgaan met geld: inzicht in inkomsten en uitgaven, leren budgetteren, pinnen, online betalingen
  • Bedienen van huishoudelijke en digitale apparaten
  • Leren zelfstandig reizen met OV of fiets
  • Ondersteuning bij het vinden van passende daginvulling, werk of dagbesteding
  • Vergroten van zelfstandigheid in contact met school, werk, gemeente of andere instanties


''als iets niet lukt, heb je niet gefaald, maar geleerd.......''