Samen naar Zelfstandigheid streeft er samen met jullie naar om dromen en wensen te kunnen realiseren. Iedereen wil zo zelfstandig mogelijk leven, eigen regie hebben en deelnemen aan de maatschappij.
Samen volgen we een weg die prettig is en het beste aansluit: praktisch, haalbaar en afgestemd op ieders tempo en mogelijkheden. Door te focussen op wat iemand wel kan en het benutten van talenten en krachten, versterken we de intrinsieke motivatie. Zo groeit het zelfvertrouwen, en ontstaat ruimte voor ontwikkeling op het gebied van:
- zelfstandigheid
- zelfredzaamheid
- sociaal-emotionele ontwikkeling
- het vergroten van persoonlijke vaardigheden en competenties
De manier van begeleiding maakt grotendeels gebruik van de onderstaande methodes waarbij het benutten van mogelijkheden en talenten van de persoon altijd centraal staan. Maar we kijken vooral naar wat de persoon nodig heeft en sluiten hierbij aan in de praktijk.
‘Geef me de 5’; Dit is een praktische werkwijze in de omgang met de persoon en kenmerkt zich door duidelijke en voorspelbare communicatie.
‘Op Eigen Benen’; een praktische leermethode welke uitgaat van de bestaande vaardigheden van de persoon om hem vervolgens te motiveren zelf na te denken over de oplossing van een taak of probleem met als doel meer zelfvertrouwen en eigen waarde te ontwikkelen.
'RUR-methode' (Rust – Uitdaging – Rekening houden met); deze methode helpt bij het vinden van balans tussen rust en prikkels, het aanbieden van passende uitdagingen én het rekening houden met de draagkracht van de persoon. RUR bevordert een veilige leeromgeving waarin persoonlijke ontwikkeling in kleine, haalbare stappen mogelijk wordt.
'70-20-10-leermethode'; wij geloven in leren door ervaring. Volgens deze methode ontstaat 70% van het leren door doen en ervaren in de praktijk, 20% door interactie en feedback van anderen, en 10% via formele scholing of instructie. Deze aanpak stimuleert actieve betrokkenheid, zelfredzaamheid en het vasthouden van geleerde vaardigheden.
"Van denken te weten en kunnen, naar doen!''